Uppföljning som utvecklar verksamheten
Uppföljningen har, förutom kontroll, en framåtsyftande dimension – att ge underlag och förutsättningar för att utveckla och förbättra verksamheten.
Utveckla styrning och ledning
Uppföljningen kan ge underlag till och visa på behov av en utveckling av styrningen och ledningen. Genom utformande av kvalitetskrav, uppdragsbeskrivningar, förfrågningsunderlag och avtal kan verksamheten styras i önskad riktning. Stimulanser för kvalitetsutveckling i verksamheten kan också byggas in i exempelvis ersättningsmodeller.
Fundera gärna över följande frågeställningar:
- Är lagkrav och lokala mål nedbrutna till uppföljningsbara krav?
- Driver kraven mot en önskad utveckling?
- Ger kraven möjlighet för flexibilitet och öppenhet i utformandet av tjänsten?
Skapa ett ledningssystem för kvalitet
Med hjälp av ett ledningssystem får både ledning och medarbetare stöd i att systematiskt och fortlöpande utveckla, följa upp och säkra kvaliteten i verksamheten.
Ledningssystem för kvalitetsarbete
Samverka med brukare
Kvalitet i verksamheten uppstår i mötet mellan personalen och den som tjänsten är till för. Uppföljningssystemet kan utvecklas på ett sätt som stöder utveckling av verksamhetens kvalitet genom att involvera brukare och patienter.
Att involvera brukare och patienter kan vara ett annat sätt att utveckla och förfina uppdragsbeskrivningar och avtal som ligger till grund för uppföljningen. Du hittar exempel nedan under rubriken Se hur andra gör.
Goda relationer med utförare
Goda relationer och dialogmöten med och mellan utförare gynnar en önskad utveckling. Det finns exempel på kommuner som har utvecklat nära relationer till utförarna för att fokusera på utvecklingsområden och inte bara kontrollen i uppföljningsarbetet.
Samverkan syftar till att:
- Få kunskap om verksamhetsområdet och dess utvecklingsmöjligheter.
- Stärka kompetens och verksamhetsutveckling.
- Stärka möjligheten att styra mot målen.
- Tidigt uppmärksamma och åtgärda kvalitetsbrister.
- Få kunskap om marknaden och träffsäkrare avtal och villkor.